Chociaż internet jest najczęściej postrzegany jako narzędzie ludzi młodych, tak naprawdę wiele jego funkcji dużo bardziej przydaje się osobom starszym. Przykładem są chociażby bankowość internetowa i zakupy w sklepach internetowych. Nie trzeba wychodzić z domu, dźwigać ciężkich toreb, nie trzeba się spieszyć, by zdążyć przed 1800.
Opłaty w bankowości elektronicznej
Seniorzy stanowią stosunkowo niewielki odsetek osób korzystających z komputera. Szczęśliwie trend ten ulega zmianie i coraz więcej z nich przekonuje się do nowych technologii. Z pewnością skłania ich do tego duża liczba korzyści, przede wszystkim wygoda i oszczędność czasu. Dzięki internetowi seniorzy mogą robić zakupy czy opłacać rachunki bez potrzeby wychodzenia z domu. Co jest szczególnie istotne w przypadku niedyspozycji zdrowotnej lub niesprzyjającej aury.
Jak się okazuje, to jednak nie zyski czy oszczędności skłaniają seniorów do nauki cyfrowego świata, lecz możliwość zdobywania informacji – np. o zdrowiu czy własnym hobby. Nierzadko bodźcem jest także chęć zmniejszenia poczucia samotności.
Powyższe dane są dobrą prognozą także dla bankowości internetowej. – Seniorzy, którzy mają dostęp do komputera z internetem, pokonują barierę oporu przed nowymi technologiami, chętniej korzystając z obrotu bezgotówkowego – mówi Jarosław Sadowski. – Należy jednak podkreślić, że wg danych NBP, wśród osób po 55 roku życia konto bankowe posiada jedynie 63%. Polacy z tej grupy wiekowej rozwijali swoją aktywność zawodową w czasach, gdy obrót gotówkowy stanowił sedno wszystkich rozliczeń indywidualnych. Przekonanie ich do obsługi konta i kart płatniczych stanowi zatem duże wyzwanie, zarówno dla banków, jak i doradców finansowych – dodaje ekspert.
Korzyści dla obu stron
Dla banków każda osoba korzystająca z nowych technologii to wymierny zysk: brak kosztów bezpośredniej obsługi czy zmniejszenie liczby placówek, które trzeba utrzymać. To także dobra wiadomość dla klientów. Banki, konkurując ze sobą, przeznaczają coraz większą część tych oszczędności na atrakcyjne promocje. Dokładają starań, aby internetowe usługi były tanie, przejrzyste, ogólnodostępne i intuicyjne. Bezpłatne prowadzenie konta, premiowane karty zakupowe czy darmowe przelewy i wypłaty z bankomatów, to tylko część udogodnień, jakimi banki kuszą klientów, także tych ze starszej grupy wiekowej.
Bankowość elektroniczna nie cieszy się ani popularnością ani zaufaniem osób z Pokolenia 50+ ... wynika to zapewne zarówno z braku doświadczenia z wirtualnym pieniądzem jak również z niedostatecznych umiejętności obsługi komputera.
Na większości stron bankowych znajdują się szczegółowe informacje o zasadach bezpieczeństwa logowania do bankowości elektronicznej – zobacz krótki filmik banku BZ WBK: http://www.bzwbk.pl/bankowosc-elektroniczna/bezpieczenstwo-i-prywatnosc/bezpieczenstwo-i-prywatnosc.html, w którym opisano najważniejsze zasady bezpiecznego korzystania z serwisu.
Przykłady stron z aplikacją bankową DEMO:
- BZ WBK: http://indywidualni.bzwbk.pl/oferty-specjalne/mikrosite/nowy-serwis--bzwbk24/demo-nowego-serwisu.html
- PKO: http://demo.ipko.pl/html/login.html
- BNP Pariba: https://planet.bnpparibas.pl/hades/ver/pl/demo_smart_planet/index2.html
- Alior Bank: http://www.aliorbank.pl/demo/content_OF/login_in.html
- Pekao SA: http://demo.pekao24.pl
- Raiffeisen Polbank: https://www.r-bank.pl/demo-sbi/.
Zasady bezpiecznych płatności:
Bezpieczeństwo transakcji wymaga jednak od użytkownika konta bankowego żelaznego przestrzegania kilku podstawowych zasad korzystania z bankowości elektronicznej:
- komputer osobisty musi posiadać aktualne i dobre oprogramowanie anty-wirusowe i musi ono stale i aktywnie aktualizować bazę danych o wirusach. Do wykonywania płatności elektronicznych należy korzystać z domowego komputera - nie wskazane jest korzystanie z komputerów w miejscach publicznych.
- internetowy adres naszego banku wpisujemy z klawiatury i po wejściu na stronę banku bezwzględnie musi zaczynać się symbolem zamkniętej kłódki oraz literami https://,oznacza to, że strona banku jest prawidłowo zabezpieczona. Jeżeli powyższe wymogi są spełnione, można tę stronę zapisać w zakładkach przeglądarki. Przy wielu stronach banków widoczny jest również kolorowy pasek banku, po lewej stronie adresu.
- następnie logujemy się na stronę z naszym rachunkiem w naszym banku, podając albo login albo numer klienta nadawany przez bank a wskazany na umowie o świadczenie usług drogą elektroniczną. Następnie wyłącznie z klawiatury wpisujemy swoje hasło. Nasze hasło jest znane wyłącznie tylko nam. Bank nie zna naszego hasła do konta. Trzykrotne błędne wpisanie loginu lub hasła skutkuje zablokowaniem konta i czeka nas wizyta w banku, aby zresetować hasło i ustalić nowe.
- będąc już na stronie z aktywnym naszym kontem, mamy kilka możliwości zdefiniowania płatności. Może być to płatność (transakcja) jednorazowa. Może to być płatność wielokrotna (wprowadzamy dane odbiorcy na stałe, ale kwota jest zmienna i wpisujemy ją każdorazowo gdy chcemy wykonać przelew). Może to być płatność stała (kwota płatności jest niezmienna i określona na dany dzień i na ten dzień na koncie musi się znajdować wymagana kwota, wraz z ewentualną opłatą za przelew, jeżeli taka jest).
- wpisujemy dane odbiorcy płatności w odpowiednie okna na formularzu. Numer konta odbiorcy wpisujemy zawsze ręcznie i ponownie sprawdzamy poprawność wprowadzonych cyfr. Po wypełnieniu formularza wszystkimi wymaganymi danymi, klikamy przycisk "ok" lub "dalej" i następuje automatyczna weryfikacja poprawności wpisania numeru konta odbiorcy. Jeżeli nie ma błędu pojawi się okno do wpisania jednorazowego kodu (kody znajdują się na karcie zdrapce otrzymanej od banku lub dostaniemy go w formie sms). Cyfry kodu wpisujemy w odpowiednie pole i zatwierdzamy. Kody są zawsze jednorazowe i znamy je tylko my.
- jeżeli nie popełniliśmy żadnego błędu transakcja zostaje zaakceptowana i przekazana do realizacji, jeżeli jest to transakcja/przelew jednorazowy. Jeżeli dodaliśmy odbiorcę, jego dane pojawią się na liście odbiorców. Jeżeli jest to polecenie stałe przelewu, pojawi się ono na liście stałych przelewów ze wskazaniem dnia realizacji.
- każda zmiana danych w zatwierdzonym formularzu transakcji z danym odbiorcą wymaga podania nowego kodu jednorazowego.
- żaden bank nigdy nie poprosi właściciela konta bankowego ani w formie e-maila, ani sms ani telefonicznie o podanie jakiegokolwiek kodu jednorazowego. W takim przypadku mamy do czynienia z próbą wyłudzenia kodu jednorazowego i odmawiamy udzielenia odpowiedzi.
- w żadnym wypadku nie wchodzimy na stronę banku i nie logujemy się do niego wprost z wiadomości e-mail lub sms w urządzeniu mobilnym. Na nasze konto w banku logujemy się wyłącznie z adresu internetowego banku wpisanego ręcznie z klawiatury lub otwartego z zakładki na naszym osobistym komputerze.
Zasady bezpieczeństwa zebrał: Rob Randalk Jurek
Bankowość elektroniczna jest w Polsce bankowością zdecydowanie bezpieczną. To człowiek jest najsłabszym ogniwem i to człowiek popełnia błędy, które mogą go narazić na wymierne straty finansowe.
Poniżej przykładowe strony logowania dla innych banków: