Miasto Przyjazne Seniorom

Żyjemy w czasach szybkiej, hedonistycznej konsumpcji i chociaż nikomu z nas nie przychodzi łatwo pogodzenie się z tym, starzejemy się wszyscy. Według raportu ONZ po raz pierwszy w historii przed rokiem 2050 będzie więcej 65+-latków niż dzieci poniżej 15 roku życia, a ponad 70% całej ludności będzie żyło w miastach. Wyzwaniem staje się miasto przyjazne seniorom...

Miasto Przyjazne Seniorom – Londyn, Berlin, a Warszawa?

Na te wyzwania zaczęły już odpowiadać niektóre z europejskich miast. W Londynie przeprowadzono szereg rozmów z mieszkańcami, a wnioski z nich wysnute zostały przedstawione organom legislacyjnym i infrastrukturalnym. Jeden z projektów “Czas na przejście” jest właśnie oceniany przez londyńską agencję transportu.W Manchesterze ustawiono ławki w popularnej okolicy Old Moat, aby spacerujący tamtędy ludzie mogli usiąść, odpocząć lub socjalizować się ze sobą, nie czując presji dokonania zakupu w danym sklepie czy kawiarni. Jeden z klubów, Band on the Wall, co kilka miesięcy organizuje imprezy tylko dla 50+ i jest przystosowany do osób na wózkach. W Newcastle “wynaleziono” ławkę z oparciem, która pozwala podnieść się z pozycji siedzącej i zrobionej z przyjemnych w dotyku materiałów. Z jednej strony te pomysły wydają się proste i oczywiste, ale jeśli tak, to dlaczego jest ich tak niewiele?

Władze Berlina postawiły sobie za cel, aby miasto przed 2020 rokiem było w 100% przyjazne osobom starszym – poszerzane są chodniki, zmieniana sygnalizacja świetlna i głosowa na przejściach oraz wprowadzono ułatwienia przy wsiadaniu do tramwajów i autobusów, w tym uczulono kierowców pojazdów komunikacji miejskiej, aby po zamknięciu drzwi dali ludziom chwilę, by usiąść i aby nie ruszali nagle. Supermarket Adeg Kaiser wprowadził już szereg ułatwień pod kątem seniorów w tym: szersze alejki, niższe półki, anty-poślizgowe podłogi, lepsze światło, większe naklejki z cenami.

W Danii i Holandii, gdzie bardzo popularne jest przemieszczanie się na rowerze, istniejące ścieżki są poszerzane, aby bezpiecznie poruszać się po nich mogli starsi ludzie na elektrycznych wózkach. Z kolei w Eindhoven grupa złożona z fizjoterapeutów i rezydentów domu starości za pomocą piktogramów z instrukcjami zmieniła latarnie, ławki i ogrodzenia w swoiste przyrządy do ćwiczeń i otwartą siłownię. 

Rewolucja, dokonująca się na naszych oczach jest ogromnym wyzwaniem. Ale zanim sami staniemy się więźniami własnych domów i miast, zacznijmy zmieniać od zaraz najbliższe nam okolice. Dla naszych dziadków, rodziców, a wreszcie nas samych. 

14 podstawowych zasad Miasta Przyjaznego Seniorom 

  • Bezpieczne parki i miejsca zielone w mieście z wygodnymi ławkami z oparciem
  • Czyste, łatwo dostępne I przyjemne przestrzenie publiczne 
  • Dobrze utrzymane chodniki bez wysokich wysokich krawężników 
  • Chodniki z materiałów o wysokiej przyczepności i umożliwiające wjazd wózkom 
  • Wystarczająca liczba przejść dla pieszych na ulicach 
  • Przejścia przystosowane do osób z ograniczoną sprawnością 
  • Długie zielone światło i mulitsensoryczne komunikaty 
  • Ścieżki rowerowe oddzielone od chodników 
  • Bezpieczne, dobrze oświetlone i patrolowane przez policję okolice 
  • Oddzielne kolejki i punkty obsługi dla starszych ludzi
  • Czytelny system identyfikacji wizualnej miasta 
  • Czytelne rozkłady transportu publicznego 
  • Windy, rampy, poręcze i inne udogodnienia dla starszych 
  • Liczne i zadbane toalety publiczne

 Artykuł z www.go-local.pl

A co zrobimy w Nysie??

Nyskie środowiska senioralne muszą wypracować zasady przystosowania miasta do rosnącej rzeszy seniorów. Tak, to miasto musi przystosować się do seniorów, a nie odwrotnie. Na pewno tezy z zaprezentowanego artykułu będą pomocne.

Aktualności

© 2005-2024 Nasza Nysa. Designed By JoomShaper