Żyjemy w czasach szybkiej, hedonistycznej konsumpcji i chociaż nikomu z nas nie przychodzi łatwo pogodzenie się z tym, starzejemy się wszyscy. Według raportu ONZ po raz pierwszy w historii przed rokiem 2050 będzie więcej 65+-latków niż dzieci poniżej 15 roku życia, a ponad 70% całej ludności będzie żyło w miastach. Wyzwaniem staje się miasto przyjazne seniorom...
Miasto Przyjazne Seniorom – Londyn, Berlin, a Warszawa?
Na te wyzwania zaczęły już odpowiadać niektóre z europejskich miast. W Londynie przeprowadzono szereg rozmów z mieszkańcami, a wnioski z nich wysnute zostały przedstawione organom legislacyjnym i infrastrukturalnym. Jeden z projektów “Czas na przejście” jest właśnie oceniany przez londyńską agencję transportu.W Manchesterze ustawiono ławki w popularnej okolicy Old Moat, aby spacerujący tamtędy ludzie mogli usiąść, odpocząć lub socjalizować się ze sobą, nie czując presji dokonania zakupu w danym sklepie czy kawiarni. Jeden z klubów, Band on the Wall, co kilka miesięcy organizuje imprezy tylko dla 50+ i jest przystosowany do osób na wózkach. W Newcastle “wynaleziono” ławkę z oparciem, która pozwala podnieść się z pozycji siedzącej i zrobionej z przyjemnych w dotyku materiałów. Z jednej strony te pomysły wydają się proste i oczywiste, ale jeśli tak, to dlaczego jest ich tak niewiele?
Władze Berlina postawiły sobie za cel, aby miasto przed 2020 rokiem było w 100% przyjazne osobom starszym – poszerzane są chodniki, zmieniana sygnalizacja świetlna i głosowa na przejściach oraz wprowadzono ułatwienia przy wsiadaniu do tramwajów i autobusów, w tym uczulono kierowców pojazdów komunikacji miejskiej, aby po zamknięciu drzwi dali ludziom chwilę, by usiąść i aby nie ruszali nagle. Supermarket Adeg Kaiser wprowadził już szereg ułatwień pod kątem seniorów w tym: szersze alejki, niższe półki, anty-poślizgowe podłogi, lepsze światło, większe naklejki z cenami.
W Danii i Holandii, gdzie bardzo popularne jest przemieszczanie się na rowerze, istniejące ścieżki są poszerzane, aby bezpiecznie poruszać się po nich mogli starsi ludzie na elektrycznych wózkach. Z kolei w Eindhoven grupa złożona z fizjoterapeutów i rezydentów domu starości za pomocą piktogramów z instrukcjami zmieniła latarnie, ławki i ogrodzenia w swoiste przyrządy do ćwiczeń i otwartą siłownię.
Rewolucja, dokonująca się na naszych oczach jest ogromnym wyzwaniem. Ale zanim sami staniemy się więźniami własnych domów i miast, zacznijmy zmieniać od zaraz najbliższe nam okolice. Dla naszych dziadków, rodziców, a wreszcie nas samych.
14 podstawowych zasad Miasta Przyjaznego Seniorom
- Bezpieczne parki i miejsca zielone w mieście z wygodnymi ławkami z oparciem
- Czyste, łatwo dostępne I przyjemne przestrzenie publiczne
- Dobrze utrzymane chodniki bez wysokich wysokich krawężników
- Chodniki z materiałów o wysokiej przyczepności i umożliwiające wjazd wózkom
- Wystarczająca liczba przejść dla pieszych na ulicach
- Przejścia przystosowane do osób z ograniczoną sprawnością
- Długie zielone światło i mulitsensoryczne komunikaty
- Ścieżki rowerowe oddzielone od chodników
- Bezpieczne, dobrze oświetlone i patrolowane przez policję okolice
- Oddzielne kolejki i punkty obsługi dla starszych ludzi
- Czytelny system identyfikacji wizualnej miasta
- Czytelne rozkłady transportu publicznego
- Windy, rampy, poręcze i inne udogodnienia dla starszych
- Liczne i zadbane toalety publiczne
Artykuł z www.go-local.pl
A co zrobimy w Nysie??
Nyskie środowiska senioralne muszą wypracować zasady przystosowania miasta do rosnącej rzeszy seniorów. Tak, to miasto musi przystosować się do seniorów, a nie odwrotnie. Na pewno tezy z zaprezentowanego artykułu będą pomocne.